Bundan sonra Yüce Allah şöyle buyurmaktadır:

”Kimileri, ”Onlar üçtür, dördüncüleri köpeklerdir” derlerken, kimileri karanlığa taş atarak, ”Onlar beştir, altıncıları köpekleridir.” dediler. Kimileri de: ”Onlar yedidir, sekizincileri köpekleridir” dediler.” (el-Kehf 22)

Yüce Allah, insanların, Ashab-ı Kehf’in sayıları hususunda çeşitli görüşler ileri sürdüklerini ifade etmektedir. Dolayısıyla bu hususta üç görüş naklediyor ki bu görüşlerin üçüncüsü, ilk ikisini zayıf kılıyor. Üçüncü de karar kılıyor. Bu da, Ashab-ı Kehf’in sayılarının yedi olduğunu, köpeklerinin de sekizinci olduğunu ispatlamaktadır. Eğer bundan başka bir görüş ileri sürülecek olsaydı, Yüce Allah onu da naklederdi. Eğer üçüncü görüş sahih olmasaydı  Yüce Allah buna işaret ederdi. Bu tür konularda çekişmek uygunsuzdur. Bundan dolayı Yüce Allah, bu konularda  edebli olmayı, Hz Peygamber’e tavsiye etmiştir.

İnsanlar bu tür durumlarda ihtilafa düştükleri zaman ”Allah daha iyi bilir” demeyi Hz Peygamber’e tavsiye etmiştir. Bu sebeple Yüce Allah, ”De ki: ”Onların sayılarını Rabbim daha iyi bilir.” (el-Kehf 22) buyurmaktadır.

”Onları bilen azdır!” Bu yüzden onlar hakkında, bu bildirilenler dışında bir tartışmaya girme…” (Kehf 22). Yani yumuşak ol. Bu tür durumlarda tartışma yollarına girişme. Ashab-ı Kehf’in durumu hakkında herhangi bir kimseye bir şey sorma. Bu sebepledir ki Yüce Allah, bu kıssanın başında Ashab-ı Kehf’in sayısını kapalı bırakmış ve: ”Gerçekten onlar Rablerine iman etmiş birkaç gençlerdi.” (Kehf 13) buyurmuştu. Eğer onların sayısını belirlemede bir fayda olsaydı, görüleni ve görülmeyeni bilen Allah elbetteki sayılarını bildirirdi…

İbn Kesir – Peygamberler Tarihi

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here